Saturday, July 5

ستة عشر مليون مصري؛ يتبرعون للكنيسه

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بعد إنقطاع طويل عن التدوين؛ ها أنا ذا؛ أطل عليكم؛ بعد غياب لأسأل عن حالكم طال ذكركم

و لأني أعلم ان عنوان الموضوع قد يكون قد أثار الفضول لديكم؛ و تريدون قطعاً أن تعلموا من هم هؤلاء الستة عشر مليونا الذين يتبرعون للكنيسه شهريا بمبالغ أقول ان متوسطها لا يقل بأي حال عن مليار و ستمائة مليون جنيه شهرياً

إعلان يملأ الدنيا

وصل عدد عملاء شركة موبينيل إلي 16 مليون مصري

هؤلاء هم من يتبرعون للكنيسه

و قد يبدو العنوان ضخماً و لعلكم الآن قد هدأت أنفاسكم و أنتم تقرأون و يقول أحدكم في سره

يا عم أنا اتخضيت

هقول لحضرتك طبعاً مهو الموضوع بالقطع يخض

لما يكون هذا الكائن المسمي بنجيب ساويرس (و أعتذر لكل كائن علي وجه الكره الأرضيه من هذا التشبيه) يعلن هذا ال...عن تحديه السافر للصحوه الإيمانيه التي يشهدها المجتمع و يعلن بكل بجاحه و قلة أدب أنه سيدشن قناتين فضائيتين إلي جانب قناته الموجوده الآن من أجل مواجهة القنوات الدينيه التي ظهرت مؤخراً

بل و إن إنتشار الحجاب الشرعي في الشوارع أصبح يثير إشمئزازه؛ هذا الذي يتغذي علي الخنزير يشمئز؛ عجباً

كل هذا و ذاك و اخبار تبرعات ساويرس للكنيسه تملأ الدنيا و دعمه لنشاطتها لا يتوقف؛ و نحن أين نحن؛ لا أحد يتحرك فقد أصبحنا أناس لا فقه في رؤوسنا و لا عقل في أجسامنا؛ غثاءاً كما قال صلي الله عليه و سلم

الخلاصه

أنا حولت لإتصالات

شبكه مسلمه

إن شاء الله؛ ممتازه جداً في خدماتها و عروضها؛ و لا تقابلني أي مشكلات معها؛ و إن قابلتني مشكلات فبها و نعم فسأحتسب الأجر و الثواب عند الله

هتقولي رقمي متسجل مع الناس كلها؛ هقولك؛ سهله رساله لكل الفون بووك في أقل من ساعه الناس كلها تعرف رقمك

و هي أيام و الموضوع بيعدي بكل سهوله

و تذكر مقاطعتك لموبينيل؛ أعتقد و الله أعلم إنها أمر يسير و مهم لو أنك إحتسبتها عند الله؛ و البديل المسلم موجود و علي نفس الكفاءه

و إن لم ترد التحويل فالسؤال المطروح

طرحه رب العالمين علي لسان نبيه لقومه

قال تعالي

مَا لَكُمْ لا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَارًانوح(13)

لا تتردد و إنشر هذه الكلمات لكل من تعرف؛ فلعلها تكون في ميزانك فتقول يا رب؛ فعلتها دفاعاً عن دينك ضد عدو الله

24 comments:

Anonymous said...

كيف حالك يا شيخنا ؟

عن التحويل لاتصالات فهو أمر لا أستطيع فعله للأسف .. وذلك لأنني غيرت رقمي أربع مرات بالفعل ..

عموما أعدك إن شاء الله إن ضاع موبايلي ثانية .. فسأشتري خطاً لشبكة مسلمة هذه المرة ..

ملحوظة : أنا فودافون وليس موبينيل ..




مهاب ..

مسلم said...

إزيك يا مهاب؛

عندما يكون الأمر لله؛ فليس هناك شئ لا تستطيعه

بل قل؛ عجزت عنه همتك؛ و دنت عنه قامتك؛ و لم يأخذك حبك لدين الله إلي التغلب علي الصعوبه

مالك شركة فودافون علي حد علمي يهودي

سلام

رفقة عمر said...

بصراحه انا موبينيل ودة اول رقم ليا ومعايا من زمااااان قوى
نفسى اغير لاتصالات علشان كمان العروض حلوة
انا من النوع اللى بارتبط باشيائى جدا
بس ان شاء الله هاغيره
يارب سااعدنى اصل موضوع ارتباطى بالاشياء دة تعبنى فى حياتى جدا
جزاك الله خيرا على ايجابياتى
جعله الله فى ميزان حسناتك

ma_3alina said...

انا سبقتك لهجران ساويرس

:P

بس حولت فودافون

الخطوة الجاية إن شاء الله اسهل وهي ترك لينك كمان .. بس في ترتيب لازم يتم بالنسبة لظروفي ربنا ييسر

يعني لو حسبت مشتركي موبينيل ولينك واللي بيشتروا المصري اليوم حتلاقي اللي بيتبرعوا للكنيسة اكتر

نسيت اقول لك انك اتأخرت علينا

:)

مسلم said...

ma_3alina

سامحني علي التأخير؛ و جزاك الله خيرا علي زيارتك الدائمه

انا سمعت ان فودافون مالكها الرئيسي يهودي

معرفش اذا كان الكلام صحيح و لا لأ؛ بس أنا سمعت و ربنا يعينك

مسلم said...

رفقة عمر

موضوع ارتباطك بالرقم موضوع سهل خالص

انت ممكن تحولي لإتصالات بنفس رقمك 012-----

من غير ما تغيري اي رقم فيه

يلااااااااا شدي حيلك و غيري النهارده قبل بكره

و بعدين لو مش هنقدر نغير رقم موبايل؛ يبقي هنغير ايه؛ انت أكيد أقوي من كده كتير انا عارف

بس محتاجه زقه

يلاااااااا

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

انت عبيط يا جدع انت
يا هاااااايف

مسلم said...

الأخ الأنونيماس

شكرا علي ذوقك؛ و يكفي أنك أجبن من أن تقف لتناقش

أخوف حتي من أن تبدي هويتك

عموماً الكلاب تعوي و القافلة تسير

هذه أخلاقكم

مهندس مسلم said...

بارك الله فيك وجزاك خيرا
بس انا حاسس ان الموضوع قديم شويه انا اعرف ناس حولت من زمان من يجي 3 شهور تقريبا

عموما التعديل ملوش وقت
ومحدش يقلق من تغيير الرقم التكنولوجيا الجديده بتسمح بتغيير الشبكه دون تغيير الرقم

مسلم said...

مهندس مسلم

هو الموضوع قديم عندك حق

بس و ذكر

حنين الجنة said...

السلام عليكم
جزيت خيرا على المعلومات

انا صحيح مش مقيمة فى مصر
انا هنشر المعلومات دى وربنا يقدرك على فعل الخير

Anonymous said...

انا كنت ححزل لاتصالات بس بعد البقين اللى انت قلتهم حفضل موبينيل زى ما أنا , و اهو اسمنا بنشارك فى الوحدة الوطنية و تفتيح الدماغ

Che_wildwing said...

ياسيدي الفاضل
ياللى بيقولولك ياشيخ
مين قال ان نجيب ساويرس بيحط الفلوس دي في الكنيسة
نجيب ساويرس علمانى أصلا
وبعدين هو فين حكم الدين اللى بيحرم الشراء من أهل الكتاب
ارحمونا بقى

مسلم said...

che_wildwing

حد هنا اتكلم عن تحريم الشراء من أهل الكتاب؟؟؟؟؟؟

حد قال كده!!!!!!!!!!؟؟

عموماً نورت

Che_wildwing said...

طب ايه لازمة البوست ده يعني
اعلان لاتصالات مثلا
لو غير كده يبقى اسمه تعصب
لو افترضنا ان موبينيل بتحط فلوسنا في الكنيسة
فهل اتصالات بتبنى بيها جوامع

مسلم said...

che_wilding

الهدف من البوست واضح؛ نجيب ساويرس قال كلام لازم يكون لي واقفه لما أسمعه؛ و عشان كده هحول من موبينيل

لو حضرتك شايف ان ده تعصب؛ أوك أنا متعصب طالما إن الغيره علي الدين و حرمته أصبحت في نظر البعض تعصب

Anonymous said...

Salam 3likom w r b

i changed to Itisalat :)
really i wanted to do this since they started the business here but as ppl say later, i like my number, my friends have it .....
but as longas it's for the sake of ALLAH ,nothing worth =)
Hend
jazak ALLAH khaira

مسلم said...

anonymous

أجمل أنونيماس دخل المدونه من زمان

جزاكي الله خير علي التفاعل العالي و الهمه العاليه و جعله في ميزان حسناتك

و لعلك تكونين قدوه حسنه لغيرك إن شاء الله

Che_wildwing said...

ان تعارض نجيب سرور في الفكر
فهذا حق لك ترفض أو تعترض
ولكن أن تتكلم عن تبرعات للكنيسة
فلا أعتقد أنك تقصد مجرد محاسبة ساويرس
انا ايضا لا احب ساويرس
ولكن هذا ليس مجالا للحديث بهذه النظرة الطائفية
اذا كنت تنتقد فيه شيئا فلا ترد عليه بنفس المنطق الذي تكلم به
ثم لا تهددنى بادعاءك أنك تغير على الاسلام
فأنا أيضا أغير على دينى
ولكن ليس هذا مبررا للخوض في اساءات لباقي الاديان

mado said...

اولا الاعلان دا مضروب انا ياعم مصمم جرافيك وموبينيل متعملش مطبوعة بالشكل دا
اتبرع للكنيسة فونت ومكتوب علي كلمة موبينيل ونوع الفونت مختلف اولا عن الفوناتس الي بستخدمها موبينل ثانيا واضح اوي انو مكتوب فوق الاعلان بتاع موبينيل. الي اي حد يقدر يجيبة من علي النت ويكتب فوقه الي هو عايزه.
تاني حاجة موبينل الي مكلفة اللوجو بتاعها 2 مليون جنيه وبتصرف علي اعلانتها بالهبل مش هتعمل مطبوعة بالحقاره والرداءة دي في التصميم والتنفيذ.
الحاجة الاهم نجيب سويرس راجل راس مالي يهمو المكسب وبس لا يهمو كنيسة ولا جامع.ولو هيلم تبرعات مش هتبقي بالشكل العلني دا.
يالحاجة الاهم بلاش اسلوب الفتنة دا بلاش.لانه اسلوب واطي قوي..وعلي فكرة انا لا مسيحي ولا حاجة علشان عارف دماغك ممكن توديك فين.اعقل كدا وبلاش الاسلوب دا.الي زيك هيودو مصر فدهيا.

Anonymous said...

أنا يهودى

وأسعد كثيراً للتخلف الذى تعيشوه والمواضيع التافهة التى تهتموا بها

استمروا

لتنهشكم الطائفية ونعلو نحن

مسلم said...

MADO

الحقيقه برافو إن حضرتك أخدت بالك إن الشعار مضروب؛ مش عارف أسقف و لا أعمل إيه بالظبط بصراحه

و بعدين الضرب تعب حضرتك في إيه بس ده مخدش مني 3 دقايق؛ الحكايه سهله خالص؛ في برنامج في الويندوز إسمه
Paint

و بعدين الراجل الرأس مالي اللي إنت بتتكلم عنه؛ لما هو ميهموش إلا المكسب؛ إيه اللي خلاه يقول اللي قاله.....سبحان الله؛ بتدافعوا عن الراجل مع إنه هو بنفسه اللي قال

و إذا كان اللي زيي هما اللي ودوا البلد في داهيه؛ فاللي زيي مش ماسكينها

فمش عارف اللي زي حضرتك مودينها فين

حد عارف؟

مسلم said...

ANONYMOUS

من أظرف الأنونيماس اللي زارونا برده؛ بيقولك انا يهودي

مش عارف أضحك و لا أعمل إيه

عموماً إستمر يا عم اليهودي في العلو

و إحنا إن شاء الله هنقصك نجيبك علي قفاك هنا في الأرض