Tuesday, March 27

مش عشان هم الإخوان...أبداً .. لكن عشان ...؟

السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
بدايه البوست ده بالعاميه الموضوع و ما فيه عن حكايه التعديات قصدي التعديلات الدستوريه الأخيره اللي تفضل مشكوراً سياده الرئيس
و تفتق ذهنه بعد سته و عشرين سنه إنه لازم يتعدي قصدي يعدل الدستور

و كأنه تذكر أن الدستور هو الشئ الوحيد الذي لم يتعدي قصدي يعدل فيه لحد دلوقت
ما علينا من التعديات و مدي جدواها
أنا أصلي مقتنع تماماً إن كل ده فطش و خرف و تهري
ج
تمام زي ما كنت حاسس في الإنتخابات الرئاسيه السابقه...تحس إنك قدام مسرحيه هزليه من بتوع الهالك اللي إسمه نجيب الريحاني
أيامها كان أحد المرشحين بيقول لما أصبح رئيساً سألزم الموظفين بلبس الطربوش الأحمر
عارفينه
يا سكومونوس
المهم كنت عند واحد زميلي إمبارح..عازمني علي الغذاء..و كان عامل خضار سوتيه يجنن بالمناسبه
قوم إيه

و أنا قاعد كده و رجل تحت التانيه و منجعص
أبص ألاقي الأستاذ عمرو أديب في برنامج القاهره اليوم بث مباشر الساعه خامسه
و قال إيه قاعدين معانا عشان الإستفتاء
و كان معاه الراجل الأسمراني القصير ده اللي مش عارف إسمه و الصوحفي التاني اللي إسمه تقريبا خيري
و قاعدين زي عادتهم واحد يغني و التاني يرد عليه كأنهم يعني مش مرتبين الكلام في الفاصل
قوم إيه الأستاذ عمرو أديب راح رازع البوء الجامد اللي طبعا هما مش عارفين إنه هيقولوه و لا عندهم فكره عنه
قال أنا رأيي إن الإخوان لو كانوا نزلوا
كانوا هما الوحيدين اللي ممكن يعملوا حاجه قالها و سكت...و أصحابه مكدبوش خبر هاتك يا تقطيع في فروه الغلابه بتوع الإخوان المسلمين

أنا مش إخوان
و ممكن أكون مختلف معاهم
لكن برده أنا مش مختوم
و لامؤاخذه أنا برده مش الهندي المنتظر
و لا رابط الفيل تحت في عمود النور اللي جنب البيت

و فاهم كويس إنهم مبيهاجموش الإخوان عشان هما إخوان
لأ
عشان الكلمه اللي بعدها
المسلمين
قوم إيه أستاذ عمرو قالك فاصل يا إخواننا
و جاب حبه لقاءات مع الناس اللي راحت الإستفتاء
قوم انا إتعدلت كده و قلت إسمع ياااض و بطل بقه راسك الناشفه دي
قوم جت ست كبيره سألوها إنت جايه ليه جاوبتهم عشان إنتخب
قالولها تنتخبي مين
قالتلهم معرفش
قوم أنا بيني و بينكوا معرفتش ألم روحي
و هاتك يا ضحك و كركعه من هنا لبكره
قوم جابوا راجل تاني
مهنش عليهم يخلوني أكمل ضحكي

سألوه إيه رأيك في التعديلات الجديده

قالها يا ست الأستاذه أهم حاجه لقمه العيش

قوم أنا إنكسفت كده و بطلت ضحك
صعب عليا...ما هو برده بني آدم غلبان و مش لاقي ياكل...و بيقلولوه هنعدل الدستور
و روح قول رأيك
عشان تبقي ديموقراطي
و هو فاكرها يا ولداه حاجه بتتاكل مع طبق الفول فقال يروح يغمس

قوم قلت لنفسي يااض متبقاش كده متطرف دول برده ناس مش مثقفين..إستني لما ييجي حد مثقف قوم شويه
و جابوا شاب زي الورد

سألته المذيعه
سؤال..بصراحه غير متوقع في وقت زي ده
قالتله: يعني إيه دستور...!!!؟
بم بلا لااااااا

قوم الواد خد نفس عميق

و قلت بقه ده هيكسر الدنيا
و راح رادد
و انا تاني معرفتش ألم نفسي من الضحك
قاللها بدال الموضوع كده شوفي حد غيري
هاهاهاهاهااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
إتوهمت مكنتش مصدق

قوم راح إيه
راحوا جايبين حشد كبير من الناس
قرابه العشر أشخاص

حشد هائل

و قاعدين يقولوا
الصحافه فين الدستور أهوه
بالظبط زي مابيقولوها لرضا البلتاجي لما بيحسب رميه تماس بلنتيين و عشرين ضربه حره من منطقه خطيره للأهلي لما بيلاعب بلديه المحله مثلاً
أنا أهلاوي علي فكره
و أنا قاعد بقه بصراحه بقي خادني علي خوانه
و لقيته إتفتح ..مبقتش مصدق
هما دول اللي رايحين يستفتوا
قوم إيه بعدها بشويه لقيت صوت
خنزير

آااه خنزير
قلت في عقل بالي

هوا تاااني..هو بشكله بغباوته بوشه العكر
الراجل ده اللي مش مفيد خالص
و معاه واحد تاني بتاع مسرحيات إسمه لنين الرملي
و قعد عمو لينين يسفسط
و يقول

أنا شايف إننا في مصر و في المنطقه كلها مشكلتنا إننا لما إختلطنا بالحضاره الغربيه بقينا قدم في التحضر و التقدم و قدم في العصور الوسطي و هي ديه مشكلتنا اللي لازم نحلها
قوم أنا قلت يا واد الكلمتين دول لازم وراهم حاجه تانيه..أكيد بقه هيقول مين دول بتوع العصور الوسطي

بس خاب ظني و الراجل مقلش
قوم الأستاذ عمرو أديب ... كده علي غفله و من غير ما يقصد و لا يرتب و لا أي حاجه
قاله بصوته الجهور
أستاذ لينين...قلت هيقوله نحن العصافير بس مقالش
قاله..إيه رأيك في الإخوان المسلمين
راح رادد الأخ النطع قاله

أهو دول بقه بتوع العصور الوسطي
قلت لروحي يااااه عليك يا واد إنت جامد كده من يومي
قوم إيه الراجل الخنزير راح ناطط من علي الكرسي و بمجهود شاق في رفع منخاره من علي شفاتيره
و قاله
يا حبيبي

يا حبيبي يا لينين
قوم أنا كرهته أكتر ما كنت بكرهه
مش عشان الإخوان
برده
لكن عشان المسلمين
مش تعصب لفرقه و لا لمجموعه

لكن للمسلمين يمكن أكون أنا شخص غير سوي أصلاً
لكن دول المسلمين
هما مش بيحاربوا الجماعه لأنها جماعه
لكن لأنها تنتسب للإسلام
حتي و إن إختلفت معهم في مواقف كثيره

لكنهم إخوتي
يا جماعه..عايز أقول..متنخدعوش
متضيعوش وقتكوا في متابعه المهاترات ديه
الأفضل إن كل واحد ينشغل بنفسه و يصلح روحه
أنا و الله تعبان و قرفان بس عارف إنها هانت
إن الله لا يغيرُ ما بقومٍ حتي يغيروا ما بأنفسهم
كتير مننا مبيراقبش نفسه و يتابعها زي مبيتابع الأخبار و المدونات

يعني مبيقعدش كده يراجع كل كبيره و صغيره في نفسه و شخصيته و حياته
أعتقد لو كل واحد عمل كده حاجات كتير قوي هتتغير
حتي الملتزمين قليل جداً منهم من يفعل ذلك

و أنا و الله أدناكم و أدناهم
بس هقول إيه لعلنا نتغير
لعل الله ييسر لنا التغيير أرجوا إن الرساله تكون وصلت
أحبكم في الله

4 comments:

Mohamed A. Ghaffar said...

لعنه الله على الظالمين

انما ايه ده انت اقطاعى ومشرك فى اوربيت اللى بفلوس ، ولا سارق وصله؟؟

مسلم said...

زميلي عنده وصله
:)
هاهاها

khaled said...

حسبى الله و نعم الوكيل
بقى زى الخنازير دول هما اللى بيتكلموا فى امور الناس و المسلمين
من غير المسلمين يتكلموا فى امورهم
لا املك الا
حسبى الله و نعم الوكيل

مسلم said...

حسبنا الله و نعم الوكيل

خنزير حقير

يدعي فهما و هو حقير

يدعي علماً و هو الخنزير

بين الحيوانات ديوث

و بين الناس خائن عديم النخوه حقير

فهو خنزير